مدلسازی و شبیهسازی موتور القایی برای تشخیص نقصهای سیم پیچهای داخلی(نقص اتصال کوتاه در نتیجهی از بین رفتن عایق سیم پیچ)
چکیده- این مقاله دو مدل محوری متعامد را برای شبیهسازی موتورهای القایی سه فاز که سیمپیچ نامتقارن دارند و دارای مدارات اتصال کوتاه بر روی استاتور میباشند ارائه میدهد. مدل اول فرض میکند که هر فاز استاتور تعداد سیمپیچهای متفاوتی دارد. برای مدل نمودن دورهای اتصال کوتاه شدهی استاتور، مدل دوم فرض مینماید که فاز as دو سیمپیچ سری دارد که یکی بخش دست نخورده و دیگری بخش اتصال کوتاه شده را نشان میدهد. مدل دوم از نتایج مدل اول برای انتقال فاز as به qd استفاده میکند به گونهای که بخش اتصال کوتاه شده به محور q منتقل میشود. نتایج شبیهسازی دارای سازگاری خوبی با دیگر مطالعات است و با آزمایشات انجام شده بر روی یک موتور خاص که دارای کلیدهایی است که اجازه میدهد تعداد متفاوتی از دورها اتصال کوتاه گردند مقایسه گردیده است. مدل در مطالعهی رفتار گذرا و ماندگار موتور القایی با سیمپیچهای اتصال کوتاه شده و همچنین در بررسی همزمان(آنلاین) الگوریتمهای تشخیص عیب استاتور با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: موتور القایی، نقصهای سیم پیچ ، مدلسازی، عیب یابی، محور متعامد
به دلیل گران بودن تعمیر ماشینها، به درازا کشیده شدن فرایند خرابی و مسایل ایمنی و سلامت، در صنایع مدرن گرایش بسیاری وجود دارد که منابع و توجهات بر روی استراتژیهای عیبیابی و نگهداری پیشگیرانه ماشینهای صنعتی متمرکز گردد [۱,۲]. مشخص شده است که در حدود ۳۶% از خرابی های موتورهای القایی به دلیل خرابی سیمپیچهای استاتور به وقوع میپیوندد و اعتقاد بر این است که این دسته از خرابیها با خرابیها ناپیدای درون سیم پیچهای یک سیمپیچ استاتور آغاز میشوند. این خرابی کوچک اولیه به اتصال کوتاه و یا خرابیهای فاز به فاز اسف باری منتهی خواهند شد[۱,۲]. برای به دست آوردن یک اخطار پیشین در مورد خرابی و در نهایت خاموش نمودن ماشین جهت جلوگیری از خرابی های تاسف بار ، مدارات اتصال کوتاه شده سیم پیچ استاتور میبایست آشکارسازی شده و یا اینکه وجود آنها پیشبینی گردد[۱-۵].
مدل نمودن موتورهای القایی با سیمپیچهای اتصال کوتاه شده اولین گام در طراحی سیستم آشکارساز خطای سیمپیچها است[۳]. شبیهسازی رفتارهای حالت ماندگار و گذرای موتورها با این مدلها، ارزیابی صحیح دادههای اندازهگیری شده با تکنیکهای تشخیصی را ممکن خواهد نمود. ماشینهای القایی نامتقارن مورد توجه مطالعات بسیار زیادی بودهاند. Brown and Butler [6] تئوری اجزای متقارن را در یک روش آنالیز کلی به کار گرفتند به نحویکه بوسیلهی آن عملکرد موتورهای القایی چندفاز را که دارای اتصال اولیهی نامتقارن بودند ، آنالیز نمودند. Jha and Murthy [7] مفاهیم میدان چرخشی را به کار گرفتند تا یک تئوری تعمیم یافته را برای ماشینهای القایی دارای سیمپیچهای نامتقارن استاتور و همچنین روتور بوجود آورند. مدلهای مبتنی بر سیمپیچهای عملکردی که در مراجع [۸,۹] ارائه شدند و مدلهای ارائه شده در مراجع[۱۰,۱۱] به پارامترهای هندسی طراحی موتور نیاز دارند.
تئوری تعمیم یافته ماشینهای الکتریکی که تئوری محور qd0 و یا محور متعامد را به کار میگیرد به عنوان یک راهکار مطلوب شناخته شده برای تقریباً همهی پدیدههای گذرا و ماندگار است [۱۲]. آنالیز ماشینها به میزان زیادی بوسیلهی انتقال به محور qd0 تسهیل شده است. یک فرایند تبدیل مشابه را میتوان به ماشینهایی که دارای عدم توازن فاز هستند نیز اعمال نمود[۱۳]. از این رو مفید خواهد بود که این رهیافت را برای مسائلی که در مورد موتورهای القایی نامتقارن وجود دارند نیز به کار گیریم.
هدف این مقاله این است که یک روش مفید و سر راست را جهت شبیهسازی اتصال کوتاه بین سیم پیچها و برای اهداف تشخیصی ارائه دهد. اتصال کوتاه شدن سیم پیچهای استاتور را میتوان با قطع نمودن یک و یا چند سیم که سیمپیچهای فاز استاتور را تشکیل میدهند شبیهسازی نمود[۹,۱۴]. در ابتدا یک مدل موتور القایی با تعداد نامساوی از سیمپیچهای استاتور ایجاد شده است. سپس با استفاده از این مدل یک مدل دوم ایجاد شده است که براساس آن اتصال کوتاه شدن سیمپیچهای استاتور شبیهسازی شده است. مدلها در Matlab Simulink شبیهسازی شدهاند و نتایج شبیهسازی در مقاله آورده شده است. نتایج بدست آمده با مدل متقارن متعارف در حالت سه فاز، پایهی غیر متعامد و نتایج تجربی بدست آمده از یک موتور خاص سازگار میباشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد