پروژه یافتن کوتاه ترین مسیر بین دو node در شبکه با استفاده از الگوریتم ژنتیک با نرمافزار متلب | MATLAB
در نظریه گراف ها مسئلهٔ یافتن کوتاهترین مسیر در واقع مسئلهٔ یافتن مسیری بین دو رأس (یا گره) است به گونهای که مجموع وزنیالهای تشکیل دهندهٔ آن کمینه شود. برای مثال میتوان مسئلهٔ یافتن سریعترین راه برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر روی نقشه را، در نظر گرفت؛ در این حالت رأسها نشان دهندهٔ مکانها و یالها نشان دهندهٔ بخشهای مسیر هستند که برحسب زمانِ لازم برای طی کردن آنها وزن گذاری شدهاند.
مسیریابی در شبکه های بزرگ به دلیل پتانسیل های بالقوه ای که در مسیر بسته ها تا رسیدن به مقصد وجود دارد، پیچیده است. بنابراین الگوریتم های مسیریابی سازماندهی و انتشار اطلاعات درباره ی شبکه را انجام می دهند. از الگوریتم ژنتیک برای مسیریابی در شبکه ها، برای ارسال بسته ها در شبکه استفاده شده است.
بسیاری از برنامههای کاربردی چندرسانهای نیازمند k -کوتاهترین مسیر بین یک منبع واحد و مقاصد متعدد هستند. در این مقاله از الگوریتم ژنتیک (بهمنظور تعیین k -کوتاهترین مسیر با محدودیت پهنای باند از یک گره منبع به چندین گره مقصد استفاده میشود. برای اجرای پروژه حاضر کافی است فایل main.m را با استفاده از برنامه matlab به اجرا در آورید. در این پروژه ابتدا شبکه ای با تعدادی گره و تعدادی یال وزندار تولید می شود. سپس کوتاهترین مسیر از گره مبدا به گره مقصد را با استفاده از الگوریتم فراابتکاری GA محاسبه شده و زمان اجرای الگوریتم نیز در انتهای اجرا گزارش می شود. برای تغییر تعداد گره ها، گره مبدا و مقصد، درصد احتمال اتصال گره ها، حداکثر وزن هر یال ، اندازه جمعیت مورد استفاده و تعداد تکرار الگوریتم در قسمت ابتدایی فایل main.m می توانید تنظیمات لازم را انجام دهید.
همراه با پیاده سازی در متلب + مختصری توضیح درباره کدهای برنامه
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد