15000 تومان
افزودن به سبد خرید
0 فروش 1702 بازدید
جزئیات محصول
تعداد قسمت: 1
پسوند فایل: zip
حجم فایل: 1MB
فایل راهنما: ندارد
بسته نصبی: ندارد
امکانات: شامل فایل pdf مقاله لاتین و فایل word ترجمه فارسی (17 صفحه)
تاریخ انتشار: 04 ژانویه 2019
دسته بندی: ,,,

تبلیغات

سیستم پیشران هوشمند کشتی در آبهای محدود

خلاصه: یک طرح کنترلی عصبی فازی آموزش دیده آنلاین برای سیستم پیشران کشتی در آبهای محدود پیشنهاد شده است. به علت سکون زیاد و حرکت­های نسبتا کند کشتی، یک استراتژی کنترل چند خروجی تک ورودی توسعه یافته است. این آموزش تخصصی کنترل ­کننده عصبی فازی از روش شیب نزولی انتشار برگشتی برای به روز رسانی پارامترهای شبکه در طول زمان استفاده می­کند. با درک نسبتا متوسطی از دانش نحوی عمل کشتی، طرح طراحی شده قادر به کنترل زمان واقعی حفظ مسیر غیر خطی شبیه سازی شده کشتی و حفظ مسیر تحت شرایط ناآرامی های جوی رایج و باد می­باشد. روش کنترل هوشمند از مدل ریاضی کشتی مستقل است.

کلمات کلیدی: سیستم پیشران کشتی، کنترل هوشمند، آموزش تخصصی، کنترل کننده عصبی فازی

مقدمه

به منظور کاهش سطح خدمات و افزایش ایمنی سیستم هدایت پیشران کشتی­ها برای کشتی­ران­ها سالها یک هدف می­باشد. در سال ۱۹۸۰ سیستم پیشران در کشتی­ها بطور عمده با عمل حفظ مسیر کلاسیک تکامل یافتند. با استفاده از اطلاعات هدایتی ( جهت یابی ) گرفته شده از یک قطب نمای ژیروسکوپی، سیستم پیشران نگهدارنده مسیر قادر به هدایت کردن یک کشتی بر روی مسیر از پیش تعیین شده است. چنین سیستم­های پیشرانی یک نقش مفید برای ناوبری کشتی در دریای آزاد دارند. با این حال، در آبهای محدود کار ناوبری کشتی پیرو یک مسیر اختصاصی بین دو نقطه مسیر است. یک کشتی مجهز با یک سیستم پیشران نگهدارنده مسیر ممکن است به علت اثر باد و جریان رانده شود، بنابراین انحراف از یک مسیر ثابت ممکن است موجب ایجاد خطر کند. ( شکل ۱)

اکثر سیستم­های پیشران نگهدارنده مسیر بر اساس تناسب معمولی به اضافه انتگرال به اضافه مشتق (PID)قوانین کنترل با مقادیر افزایشی ثابت مانند کار Sheng می­باشند. اگرچه هر افزایشی توسط کاربر قابل تنظیم است، این تنظیم بطور قابل ملاحظه­ای نیازمند تجربه و تخصص برای رسیدن به تنظیمات بهینه است. برخی محققین روش­های هوشمند برای بهبود عملکرد سطوح از لحاظ این جنبه از سیستم­های پیشران مانند کار و Zhang بکار برده­اند. کنترل کننده­های مسیر با استفاده از روش­های طراحی کنترل مدرن مانند کنترل پسگام، کنترل فیلتر کالمن، کنترل اتفاقی طراحی شده­اند.

یک مشخصه مشترک از همه این استراتژی­های کنترل تحلیلی وابستگی آنها به مدل قابل اعتماد پاسخ­های دینامیکی مانور کشتی است. هیدرودینامیک یک نقش کلیدی در این سیستم­ها بازی می­کند. با این حال، مدل­های ریاضی کشتی برای حالتی که آنها به راحتی همه نوع کشتی تحت همه نوع  حالات دریانوردی و شرایط محیطی طراحی می­کنند تکامل نیافته­اند. دینامیک کشتی ذات غیر خطی دارد که نمی­تواند در مانورهای کشتی نادیده گرفته شود. در حقیقت، کشتی­ها سیستم­های متغیر با زمان غیر خطی هستند. یک تغییر در سرعت، جرم محموله و متغیرهای اختلالات ( ناآرامی­های ) محیطی مشخصه­های دینامیکی کشتی تغییر می­دهد و در نتیجه یک تغییر متناظر استراتژی کنترل سیستم پیشران برای جبران مورد نیاز است.

Ship intelligent autopilot in narrow water

Abstract:

An on-line trained neurofuzzy control scheme is proposed for ship autopilot in narrow water. Due to the large inertia and relatively slow responses of the ship, a single input multi-output control strategy is developed. This specialized learning neurofuzzy controller uses the back-propagation gradient descent method to update the parameters of the network through time. With a relatively modest amount of domain knowledge of the ship behaviour, the designed scheme enables real time control of a simulated nonlinear ship course-keeping and track-keeping under wind and current disturbances. The intelligent control approach is independent of the ship mathematical model.

لینک مقاله اصلی:

https://ieeexplore.ieee.org/document/4605525

افزودن به سبد خرید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

محصولات پر فروش

پر فروش ترین محصولات فروشگاه روکساوب