15000 تومان
افزودن به سبد خرید
0 فروش 300 بازدید
جزئیات محصول
تعداد قسمت: 1
پسوند فایل: zip
حجم فایل: 5MB
فایل راهنما: ندارد
بسته نصبی: ندارد
امکانات: فایل مقاله گزارش ورد (19 صفحه ) و فایل مقالات رفرنس (7 فایل pdf)
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
دسته بندی: ,,,

تبلیغات

خودروهای الکتریکی و بازار برق

پژوهشی پیرامون نقش خودروهای الکتریکی دربازار برق

مقدمه و تاریخچه بازار خودروهای الکتریکی

ما معمولاً کاربرد خودروی الکتریکی را جهت مسافرین و حمل و نقل عمومی در نظر می­گیریم ولی کاربرد آنها را به عنوان خودروهایی غیر از آنها در نظر نمی­گیریم. طی چند سال گذشته، این خودروها به شکل موفقی  توانسته­اند به‌خاطر آلوده­نکردن هوا و مزیت قیمتی­شان به بازارهای غیر جاده­­ای نفوذ پیدا کنند. خودروهای موجود در فرودگاه‌ها برای حمل و نقل مسافرین در سالن­ها، خودروهای تفریحی در زمین گلف و پارک‌های تفریحی، خودروهای کارخانه­ای مثل جرثقیل­ها و تراکتورها، خودروهای معلولین، خودروهایی جهت کاربردهای خاص صنعتی از نمونه­ های دیگر کاربرد این خودرو می­باشند. در ضمن انواع دیگری از این خودرو نیز وجود دارد که روی ریل و جهت انتقال بار در معادن به‌کار می­روند. لوکوموتیوهایی که روی ریل حرکت می­کنند و الکتریسته آنها از خطوط انتقال برق تأمین می­شود از لحاظ تئوری با خودروهای الکتریکی تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آنها در نحوه تغذیه انرژی موتورهاست. به‌دنبال ملاحظات رو به رشد پیرامون آلایندگی هوایی و موفقیت موتورهای الکتریکی در زمینه‌های مختلف حمل و نقل، تمایل به خودروی الکتریکی جاده­ای که عملکردی شبیه به خودروهای احتراقی مشابه با خود را دارند، در حال افزایش است. موانع عمده پذیرش عمومی این خودروها از سوی عموم شامل دامنه و برد محدود و فقدان زیرساختاری‌های مناسب می­باشد. حل مسأله برد با گسترده‌تر کردن تحقیقات و تلاش‌های پیشرفته در زمینه باتری‌ها، سوخت‌های سلولی و دیگر وسایل ذخیره­سازی انرژی و جایگزین برطرف خواهد شد. زیرساختارهای مناسب نیز باید فراهم شود تا مرسوم­تر و متداول­تر شوند. نکات مهم برای حل این موضوع را می­توان به‌صورت زیر بیان کرد:

  • تسهیلات شارژ باتری: تسهیلات شارژ مسکونی و عمومی و ایستگاه‌ها و جایگاه شارژ
  • استانداردسازی خودروهای الکتریکی و مواد مرتبط با ایمنی آنها
  • فروش و توزیع
  • حمایت فنی خدمات
  • تأمین قطعات

هزینه اولیه یک خودروی الکتریکی، نیز همچنین یک عیب بزرگ برای بازار این خوردو می­باشد. با افزایش حجم تولید، هزینه و قیمت کم خواهد شد ولی در همین بین، یارانه و حمایت دولتی نیز می­تواند کمک‌رسان باشد.

کاربرد رو به رشد این خودروها، دیدگاه‌های شغلی مهندسین برق را ارتقاء خواهد داد. مشاغل جدید مرتبط با این موضوع در زمینه­های زیر می­تواند تعریف شود:

الکترونیک قدرت و طراحی درایورهای موتور: طراحی و توسعه سیستم‌های الکترونیک یک خودروی الکتریکی

تولید نیرو: افزایش تقاضاهای کاربردی به‌دلیل وجود این خودرو

زیر ساختارهای خودروهای الکتریکی: طراحی و توسعه جایگاه و شارژ باتری

سابقه و قدمت خودروهای الکتریکی

تاریخچه خودروهای الکتریکی به‌دنبال کشف الکتریسته، ابزارها و شیوه­های تبدیل انرژی الکترومکانیک رشد پیدا کرد که در ادامه منجر به پیشی‌گرفتن بر خودروهای گازوئیل‌سوز شد. مردم به دلیل فقدان تکنولوژی در سال‌های اولیه پیدایش آن، کمتر از این خودرو استقبال کردند. ولی امروزه به‌واسطه مسائل مختلف که مهم‌ترین آن حفظ محیط زیست می­باشد، دوباره به سمت این خودروها متمایل شدند.

سال‌های اولیه

قبل از سال ۱۸۳۰ ابزار و شیوه حمل و نقل تنها از طریق نیروی بخار بود چرا که تا آن زمان هنوز قوانین القای الکترومغناطیسی و در نتیجه موتورها و ژنراتورها کشف نشده بودند. فارادی، اصل و مبنای موتور الکتریکی را در اوایل سال۱۸۲۰ مطرح ساخت. در سال ۱۸۳۱، وی توانست قوانین القاء الکترومغناطیس را کشف کند که  باعث رشد و توسعه و بروز موتور الکتریکی و ژنراتورهای لازم جهت حمل و نقل نوع الکتریکی گردید.

تاریخچه خودروی الکتریکی در آن سال‌های اولیه تا دوره اوج آن یعنی اوایل دهه ۱۹۰۰ را می­توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

قبل از سال ۱۸۳۰: سیستم حمل و نقل از نوع بخاری

سال۱۸۳۱: معرفی قانون فارادی و بلافاصله بعد از آن، اختراع موتورDC

سال ۱۸۳۴: ساخت خودروهای الکتریکی با باتری غیر قابل شارژ و دارای کاربرد در مسیر کوتاه

سال۱۸۵۱: ساخت خودروهای الکتریکی با باتری غیر قابل شارژ و سرعتKm/h  ۳۰ (mph 19)

سال ۱۸۵۹: توسعه و پیشرفت باتری­های ذخیره‌کننده سربی

سال ۱۸۷۴: ساخت کالسکه قابل حرکت با نیروی باتری الکتریکی

اوایل دهه۱۸۷۰: تولید الکتریسته به‌وسیله ژنراتور

سال۱۸۸۵: ساخت خودروهای سه چرخ با نیروی گازوئیلی

سال۱۸۹۰: فروش ۴۲۰۰ خودرو (۴۰ درصد با نیروی بخار، ۳۸ درصد با نیروی الکتریکی، ۲۲درصد با نیروی گازوئیلی)

در زیر مشخصات برخی از خودروهای الکتریکی اولیه آورده شده است:

سال ۱۸۹۷: خودروهای الکتریکی ساخت شرکت کریگر فرانسه(French Krieger Co.)، با قیمت ۲۲۳۰ پوند؛ حداکثر سرعت Km/h 24 ( mph15)، برد ۸۰ کیلومتر(mi/charge 50)

سال۱۹۰۰: خودروی الکتریکی ساخت شرکت B.G.S فرانسه، با حداکثر سرعت Km/h 65 (mph40) و برد ۱۶۰ کیلومتر (mi/charge 100)

سال ۱۹۲۱: تولید ۳۴ هزار خودروی الکتریکی، و نسبت خودروهای EV به سوخت بنزینی ۲ به ۱ گردید.

سال ۱۹۱۵: خودروی الکتریکی Woods، با حداکثر سرعت Km/h 65 (mph 40)، برد ۱۵۰ کیلومتر (mi/charge 93)، و ظرفیت ۱ تن بار

دهه ۱۹۲۰: کنار رفتن خودروی الکتریکی و جایگزین شدن خودروهای احتراق داخلی

عواملی که باعث کنار رفتن خودروهای الکتریکی پس از یک دوره موفقیت کوتاه شدند، را می­توان به‌صورت زیر برشمرد.

اختراع استارتر یا موتور راه­انداز برای خودروهای بنزینی در سال ۱۹۱۱٫

پیشرفت و ارتقاء در تولید انبوه خودروهای هنری تی (Henry T، از نوع خودروهای بنزینی) که منجر به کمتر شدن قیمت آنها در حدود ۲۶۰ دلار در سال ۱۹۲۵ شد که در مقایسه با قیمت ۸۵۰ دلاری آنها در سال ۱۹۰۹ قابل مقایسه بود. در این زمان خودروهای الکتریکی خیلی گران بودند.

قابلیت دسترسی محدود نواحی روستایی به برق جهت شارژ باتری در حالی‌که سوخت بنزین و گازوئیل را تقریباً در هر محلی می­شد تهیه کرد.

دهه۱۹۶۰

در دهه ۱۹۶۰، خودروهای الکتریکی مجدداً احیا شدند که عمدتاً به‌خاطر خطرات زیست محیطی حاصل از مواد متصاعد شونده از خودروهای احتراقی بود. سازندگان عمده خودروهای احتراقی یعنی جنرال موتورز و فورد، در زمینه تحقیق و توسعه و پیشرفت خودروی الکتریکی فعال شدند.  شرکت جنرال موتورز یک برنامه ۱۵ میلیون دلاری را برای طراحی و ساخت خودروهایی به نام‌های الکتروویر(Electrovair) و الکترو ون (Electrovan) تدوین نمود. این خودروها دارای مشخصات زیر بودند:

 

موتور الکتریکی: از نوع موتور القایی سه فازhp 115، rpm 13000

باتری: از جنس نقره- روی (Ag-Zn) ، با وزن ۳۰۰ کیلوگرم (lb 680)

درایور موتور: یک اینورتور با یکسو کننده کنترل شده سیلیکنی (SCR)

حداکثر سرعت: Km/h 130 (mi/h80) ، برد: ۶۵ تا ۱۳۰ کیلومتر (۴۰ تا ۸۰ مایل)، شتاب صفر تا صد: حدود ۱۶ ثانیه ( mi/h 60 در ۶/۱۵ ثانیه)، وزن خودرو: ۱۵۰۰ کیلوگرم (lb3400)

دهه ۱۹۷۰

با افزایش قیمت سوخت به دلیل بحران‌های انرژی در طی دهه ۱۹۷۰، گرایش به خودروهای الکتریکی بیشتر گردید. در سال ۱۹۷۵، تعداد ۳۵۲ خودروی ون الکتریکی برای تست و آزمایش به ایالات متحده داده شد. در سال ۱۹۷۶، کنگره، قانون عمومی ۴۱۳-۹۴ یعنی قانون و لایحه تحقیق بر روی خودروهای الکتریکی  و هیبرید الکتریکی، پیشرفت و توسعه و عرضه آنها را تصویب کرد. سازمان و انجمن انرژی، عملکرد خودروی الکتریکی را استاندارد‌سازی نمود که خلاصه آن در جدول زیر آمده است.

 

The impact of electric vehicles on the power market

لینک مقاله اصلی:

توجه این گزارش از مجموع چندین مقاله جمع آوری شده است و مقاله زیر یکی از رفنرس ها می باشد.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ese3.72

افزودن به سبد خرید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

محصولات پر فروش

پر فروش ترین محصولات فروشگاه روکساوب